Dom senaste ridpassen.

Torsdag:
Fick rida Don pedro idag på lektionen. Det var verkligen jätte länge sedan jag red dressyr på honom.
Vi jobba mycket på volten. Helena hade ställt ut koner vid vändpunkterna och så skulle vi jobba med att flytta framdelen vid varje kon Så att vi skulle hamna på en rak linje till nästa kon.

Don pedro tyckte att jag var jätte taskig som krävde det av honom så det blev mycket studsande men när han gav med sig så gick han och verkligen arbetade med bakbena. Galloparbetet får jag jobba vidare på med honom han ville verkligen inte vara med. 

I slutet blev han jätte fin och det var roligt att få rida honom igen.
Fredag:

Ridning med skolan på BRS
Idag skulle vi longeras och ha sitsträning. Jag och Elin fick longera och sitta på min lilla bebis Nick.
Elin red först medans jag longerade. Nick är en häst som man verkligen måste jobba med att få upp honom och inte låta honom söka sig för långt ner för då snubblar han bara och ramlar. (har sett och hört om många gånger han har gjort det).  När det var min tur att ha sitsträninga på honom märkte man att han blivit lite trött men jag tänkte att jag inte skulle sitta på så länge. Vi fick jobba mycket med att känna efter vart man hade sina sittben och att öva sin balans i sadeln. 
När vi skulle gallopera så blev Nick väldigt låg och snubblade och satte sig på knäna, och jag som satt i sadeln utan stigbyglar flög av som en kanonkula.
Vi kollade om det gick bra med Nick och det gjorde det så jag satte upp igen och försökte igen. Vi kunde gallopera i tre varv sen gjorde han samma sak igen och sen insåg vi bara att det räckte.  Jag älskar att rida nick men man behöver tyglarna för att hjälpa hnom lite att lyfta upp sig själv eftersom att han inte är det bästa bygd. Han kan bli jätte fin och verkligen lyfta sig själv men det får man jobba hårt med.

Men Nick mådde bra så inget hände med honom. (som tur va)
Men så aa det var en intressant lektion XD 

Ridning i min nya ridgrupp fre 16.45.

Provred i min nya ridgrupp har bytt från söndagar till fredagar.
Fick rida Don pedro igen(YAAAY!!! ^^). Han var inte riktigt på lika bra humör som i torsdags Fick jobba hårt med att få honom att jobba ordentligt med bakbena. Han lossnade aldrig rikitgt den här lektionen kanske väldigt korta stunder. Vi jobbade mycket med att få igång hästaranas bakben och att dom inte skulle tappa tempot för mycket när man red in i en volt. 
Vi jobbade också med framden in på långsidorna.

Som sagt kändes det bättre på Don pedro i torsdags men han kan ju inte vara i toppfrom hela tiden. 

Lilla Donpan <3
Sötaste Nickson <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0